Lær å lage din egen majones
I dette undervisningsopplegget får elevene prøve å lage majones. De blir kjent med begrepet “emulgator” og hvordan de lager en emulsjon – altså blander fett og vann. Til slutt skal elevene komponere sin egen majonesdipp til bakte potetbåter.
Tema
Kompetansemål
Opplegget er delt opp i tre deler: Teori, praktisk matlaging og refleksjoner.
Kompetansemål:
- KM1: Planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
- KM2: Bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen, og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av maten.
Utstyr som er ekstra viktig:
- Stavmikser
- Høy beholder
- Bakebrett
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Helse- og ernæringsteamet hos Mills.
Sist oppdatert:
Forberedelser til timen
- Planlegg hvor mange grupper du skal dele inn i.
- Kjøp inn ingredienser.
- Sørg for at dere har:
- minst én stavmikser tilgjengelig. Om dere ikke har det på skolekjøkkenet kan kanskje du eller noen av elevene ta med hjemmefra.
- høye, smale beholdere. Dere trenger like mange beholdere som antall grupper. Man kan for eksempel bruke norgesglass eller de beholderne som gjerne følger med stavmiksere.
Del 1 – Teori
Når vi lager majones, skjer det som kalles en emulsjon. Det betyr at vi blander olje og vann. Vanligvis vil olje og vann skille seg, men om du tilsetter en emulgator så vil blandingen av olje og vann holde seg samlet. Når vi lager majones er det eggeplommen som er emulgatoren.
En emulgator inneholder både en vannelskende del (hydrofil) og en fettelskende del (hydrofob). Det er dette som gjør at den klarer å holde vann og olje sammen. Det skjer fordi en del dras mot vannmolekylene og en del dras mot oljemolekylene.
En emulgator har en del som dras mot fett, og en del som dras mot vann.
Emulsjon = Blanding av to vesker som ikke er løselige med hverandre, der den ene vesken finfordeles i den andre.
Eksempler på emulgatorer er:
- Lecitin: Ofte utvunnet fra soyabønner eller eggeplomme. Lecitin er en populær emulgator i matlaging, brukt i alt fra majones og margarin til sjokolade og is.
- Xantangummi: Produseres naturlig gjennom fermentering av sukker med en spesifikk bakterie. Det brukes som en stabilisator og emulgator i en rekke matvarer for å forbedre tekstur og viskositet, for eksempel is.
- Akvafaba: Væsken fra en boks med kikerter kan brukes som en erstatning for egg i mange oppskrifter, inkludert majones. Akvafaba har egenskaper som ligner på eggehviter når den piskes og kan bidra til å emulgere olje og vann.
Fem ting som er fint å vite før man skal lage majones
1. Hvorfor er det vann i majones?
Når man pisker inn oljen kommer man til et punkt hvor majonesen blir for tykk. Vannet er der for å gjøre den tynnere. Det er jo også noe vann der fra før av, i form av eggeplomme, sennep og syre.
2. Hvilke oljer passer til å lage majones og hvorfor?
Smaksnøytrale oljer passer best. Eksempler på slike oljer er:
- Solsikkeolje
- Rapsolje
- Soyaolje
Man kan bruke oljer med mye smak, som olivenolje, men det kan fort bli litt mye. Et annet problem med olivenolje er at den ofte stivner i kjøleskap. Det kan være med på å ødelegge emulsjonen, og majonesen kan oppleves kornete hvis den er kjøleskapskald.
Om man ønsker å bruke olivenolje bør den utgjøre maks 20% av oljemengden.
3. Hvorfor tilsetter man sennep og sitron eller hvitvinseddik?
Majones inneholder en del fett. Syren fra sitron eller hvitvinseddik hjelper til å «utligne» dette. I tillegg hjelper syren og sennepen deg med å sikre emulsjonen i starten av piskingen. Sennep er ekstra bra, da sennep har en del lecitin selv.
4. Kan man redde en majones som har skilt seg?
Ja! Ren beholder, ny eggeplomme, start piskingen med olje. Når du har fått emulsjonen i gang, fortsetter du å spe med den sprekte majonesen. Du kan også forsøke å redde den inn med en liten skvett iskaldt vann, men det er vanskelig.
5. Hvor lenge holder hjemmelaget majones i kjøleskapet?
Hvis du har vært veldig nøye med hygiene skal en majones i prinsippet holde seg i flere uker. Det er vanskelig å garantere noe, men den holder gjerne minst én uke, gjerne to.
Del 2 – Praktisk matlaging
Del elevene inn i grupper. Hver gruppe skal lage hjemmelaget majones og potetbåter.
Til slutt får elevene tilsette ulike smaker i majonesen, som chili, basilikum, lime og koriander. Se liste med forslag lengre ned. (Har du liten tid, kan du sløyfe denne delen.)
Elevene starter med potetbåtene. Mens potetbåtene er i ovnen, kan elevene lage majonesen.
Potetbåter
Hver gruppe trenger:
Ingredienser
Slik gjør de:
- Ta ut et bakebrett fra ovnen. Sett oven på 220 grader – over og undervarme.
- Skyll hver potet godt og del den i seks deler.
- Bland oljen/flytende margarin med urter og salt.
- Dekk bakebrettet med bakepapir.
- Ha potetene over på papiret og fordel oljen/margarinen med urtene utover. Blant godt slik at alle potetene blir godt dekket.
- Stek i ca. 30 minutter. Alle ovner steker litt forskjellig, så følg med de siste minuttene slik at potetene ikke blir brent. Bruk en gaffel for å kjenne etter om potetene er ferdige. Se deg gjerne ut en av de tykkeste potetbitene når du skal stikke med gaffelen. Om den er ferdig, da vet du at resten av potetene også er ferdige.
Majones
En porsjon gir 3 dl majones.
Hver gruppe trenger:
Ingredienser
Slik gjør de:
- Finn frem en høy beholder, for eksempel en slik som gjerne følger med stavmiksere, eller et norgesglass.
- Ha eggeplomme, vann, dijonsennep, hvitvinseddik og salt i beholderen og rør godt.
- Sett stavmikseren ned i beholderen og hell oljen forsiktig oppi slik at eggeblandingen blir liggende i bunn.
- Start stavmikseren på laveste nivå. Hold den i ro til blandingen begynner å tykne. Når du ser majones begynner å stige opp over stavmikserhodet, løfter du stavmikseren sakte oppover.
- Kjør blandingen til du har en tykk og kremete majones. Det skal ikke ta lenger enn ett minutt.
Dipper
Sett frem ulike ingredienser elevene kan bruke for å gi smak til majonesen. Her kan enten elevene bli enige om en smak på gruppa eller dele majonesen i skåler og prøve forskjellige kombinasjoner
Forslag til ingredienser:
- Koriander
- Basilikum
- Dill
- Chili – enten finhakket chili, chilisaus eller chiliflak
- Lime
- Sitron
- Avokado
- Revet parmesan
- Blåmuggost
- Cheddar
- Karri
- Sennep
- Honning
- Pesto
- Paprikapulver
- BBQ -saus
- Soyasaus
- Bacon
Del 3 – Matglede og refleksjon
Elevene dekker et hyggelig bord. Før de spiser potetbåter og majones får alle presentere sine smaker.
Refleksjonsoppgaver:
- Ble smakene på majonesdippen slik dere hadde tenkt?
- Tror dere noen av ingrediensene høyere klimaavtrykk enn andre?
- Hva kan gjøre at majonesen får kortere holdbarhet? Tror dere det har noe å si om den står en time ute på bordet? Eller om noen bruker en skitten kniv oppi glasset?