Samarbeid
Gjennom dialog og smart samarbeid med våre interessenter, når vi målene i fellesskap.
FNs bærekraftmål nr. 17
For å lykkes med bærekraftmålene trengs det nye og sterke partnerskap. Myndigheter, næringslivet og sivilsamfunnet må samarbeide for å oppnå bærekraftig utvikling.
Gjennom innovativ dialog og smart samarbeid med våre interessenter når vi våre og deres målsetninger raskere.
Felles løsning på problemer
Matproduksjon representerer en betydelig del av utfordringen når det gjelder klima, biologisk mangfold og helse. Matbransjen har en rekke felles mål. Hvis hver aktør skal finne sine egne løsninger på disse, risikerer man ineffektive prosesser og tiltak.
Årets resultater:
- Dialog med alle dagligvarekunder rundt bærekrafttiltak.
- Tett oppfølging av leverandører for å påvirke positivt.
- Mills har ledervervet i Dagligvareleverandørenes (DLF) bærekraftnettverk, som samler 20 av de store merkevareleverandørene til norsk dagligvare.
- Deltatt i relevante forskningsprosjekter.
- Aktive medlemmer av Etisk handel Norge, UN Global Compact, NHO Mat & Drikke, Myndighetenes intensjonsavtaler, MSC, Sedex.
- Fagpersoner i Mills er hyppig benyttet som innleggsholdere for å inspirere, innenfor og utenfor matbransjen.
- Kontinuerlig dialog med dyrevernsorganisasjoner, MSC, Framtiden i våre hender og andre interessenter.
- Tett samarbeid med Matsentralen som henter overskuddsprodukter og råvarer og omfordeler til organisasjoner.
- Bidratt med informasjon til studentoppgaver.
- Delt data fra livssyklusanalyser med forskningsinstitusjoner og kunder
Fotball for alle
– Vi ser økning i antall spillere som sliter med å betale kontingenten. Det er bekymringsfullt, vi ønsker at alle som vil skal være med, sier leder i Grüner Fotball, Kirsti Gundersen.
Sammen med Mills har Grüner opprettet Millsfondet, hvor Mills setter inn overskuddet fra matsalg under Piknik i Parken.
Tanken bak fondet er at spillere kan søke om å få dekket sin kontingent. Mills og Grüner Fotball håper det vil bidra til at alle, også barn fra lavinntektsfamilier kan være med på lik linje med andre.
På bildet er Grüner-ildsjel Anthony Mena sammen med Gina Smestad (til venstre) og Ive Neset fra Mills i forkant av PIP 2023.
Mills i førersetet i nytt bransjesamarbeid
Som medlem i Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er Mills representert i både styret og i flere komiteer. Vinteren 2024 blir en ny komité lansert, under ledelse av Emilie Olderskog fra Agra/Mills.
For to år siden etablerte DLF et bærekraftnettverk. Dette er en møteplass og arena for læring og erfaringsutveksling mellom ansatte i medlemsbedriftene. Emilie Olderskog, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i Mills/Agra, har ledet nettverket siden oppstarten.
Vinteren 2024 opprettet DLF i tillegg en bærekraftskomité. Mens DLFs nettverk er en mer uformell arena, har komiteene beslutningsmyndighet og opererer ut ifra en vedtatt handlingsplan.
– Vi ser et behov for å i større grad koordinere bærekraftsarbeidet i bransjen, og styret besluttet derfor at det skulle etableres en egen bærekraftkomité, sier Thomas Weihe. Han er verdikjededirektør i DLF, og har blant annet ansvar for bærekraftsarbeidet i foreningen.
Emilie Olderskog har takket ja til å lede den nye komiteen.
– Vi er veldig glade for at Mills engasjerer seg, og er representert både i styret, i flere komiteer og i nettverk hos DLF. Bærekraft er godt forankret i toppledelsen i Mills, og selskapet er dermed en viktig bidragsyter. Emilie er faglig dyktig og har et stort personlig engasjement, sier Weihe.
I tillegg til komiteen skal det også etableres et forum for samarbeid med kundene; Dagligvarebransjens Bærekraftutvalg (BUD). Her vil bærekraftansvarlige i Orkla og Essity representere leverandørene, i tillegg til Emilie fra Mills/Agra. Fra kundesiden vil Coop, Rema og Norgesgruppen sitte i utvalget.
– DLF ønsker å legge til rette for mer bærekraftsamarbeid mellom kunder og leverandører. Men vi er også bevisst på utfordringene med deling data med tanke på kjedenes doble rolle, som kunde og konkurrent. Rammene for utvalget er utvidet produsentansvar for emballasje og bærekraftsrapportering.
Han sier at det har vært stor interesse for samarbeid.
– Bærekraftsutfordringene er globale og må løses i fellesskap. Dette må vi samarbeide om, og samtidig ha respekt for at man møtes som kommersielle motparter.
Vårt løfte innen utgangen av 2025
- Vi skal være foretrukket partner i bransjen med tanke på innovative prosjekter for et mer bærekraftig matsystem.
- Hvert område i bærekraftstrategien skal være støttet opp av minimum ett strategisk partnerskap
Bruk håv i strandryddingen!
Mills støtter prosjektet Miljøhavn, som setter ut håver på mange norske brygger. Målet er å fjerne 10-12 tonn søppel i året.
Våre samarbeidspartnere
Hovedområdene i vårt bærekraftarbeid
-
Sunnere produkter Vi tilbyr sunnere produkter fra planteriket og havet.
-
Trygg mat Alle våre varer skal produseres på en sikker måte.
-
Ansvarlig arbeidsgiver Våre medarbeidere skal ha en trygg arbeidsplass, hvor alle trives og opplever utvikling.
-
Etikk og miljø i leverandørkjeden Gjennom våre mange leverandører påvirker vi arbeidere og lokalmiljø i store deler av verden.
-
Emballasje Mindre materialbruk og bytte til materialer som lar seg gjenvinne har stor påvirkning. Les mer.
-
Matsvinn Vi gjør alt for å redusere matsvinn i egen produksjon.
-
Klima og miljø Bruk av råvarer, emballasje, produksjon og transport påvirker klimaavtrykket.
-
Samarbeid Nær dialog og smart samarbeid med våre interessenter gjør at vi når felles mål raskere.