I Mills vet vi at hvordan vi produserer og konsumerer mat er nøkkelen til en sunn og bærekraftig fremtid. Vi erkjenner at den globale matindustrien i dag har en negativ påvirkning på både klima, helse og biologisk mangfold og at en omstilling er nødvendig.

I løpet av 2023 har vi tatt nye steg mot måloppnåelse innenfor prioriterte områder. Vi er en stor gjeng Millsere som har bidratt konkret til dette og som er stolte av det vi har oppnådd. Det er langt igjen før vi er fornøyde, men vi jobber videre etter en klar plan.

Dette er noen av våre viktigste resultater i 2023:

  • Vi har investert i en overgang til rapsolje med det laveste klimautslippet på markedet*. Ettersom dette er vår største råvare i volum, gir det en reduksjon i Scope 3-utslipp på hele 9 prosent.
  • Klimautslipp fra emballasje er redusert med 37 prosent og 81 prosent av emballasjen er nå mulig å materialgjenvinne etter bruk.
  • Vi har lansert produktet Mills №1 i storhusholdningsmarkedet, et produkt som kan bidra til lavere klimaavtrykk og mindre inntak av mettet fett.
  • Vi har hatt tett dialog og konkrete prosjekter med kunder og leverandører som har gitt transparens og lavere risiko bakover i verdikjeden.
  • Vi har kartlagt hvor mange av våre råvareleverandører som har satt klimamål validert av anerkjente Science Based Targets initiative (SBTi).

*Utslippsfaktorer fra RISE Klimadatabase

Nye reguleringer, nye samarbeid

Aktørene i norsk matbransje er relativt enige om hvilke mål som må nås for å oppnå bedre folkehelse og lavere klimautslipp. Bransjen har et godt samarbeid med myndighetene og vi forbereder oss på nye, strenge krav fra EU. De norske dagligvarekjedene gjør seg nå klare til å rapportere i henhold til nye og omfattende rapporteringskrav for 2024. Vi er glade for å se at dette EU-kravet har satt ytterligere fart på samarbeidet om en mer bærekraftig verdikjede. Helt konkret opprettes nå et nytt samarbeidsutvalg mellom dagligvarekjedene og merkevareleverandørene. Mills vil være representert i dette utvalget, sammen med de tre største norske dagligvarekjedene og to andre leverandør-representanter. Parallelt opprettes en ny bærekraftskomite i Dagligvareleverandørenes forening (DLF). Vi er stolte av at Mills er bedt om å ta lederrollen i begge disse foraene.

I en økende «dyrtid» ser vi at pris blir stadig viktigere for forbrukeren og at det er en nedgang i intensjonene om å velge mer bærekraftige produkter. I Mills har vi stor forståelse for dette, men samtidig inspireres vi av å hjelpe forbrukeren til å ta gode valg.

Ved å tilby sunnere, mer klimavennlige og norskproduserte alternativer i en kategori oppnår vi to viktige ting: vi hjelper kundene våre, som dagligvarekjeder, hoteller og kantiner, med å nå sine mål for helse og klima, og vi hjelper forbrukerne til å ta bedre valg.

Avslutningsvis vil vi takke våre kunder og leverandører som hjelper oss å drive dette viktige arbeidet fremover. Sammen er vi sterke!