Ikon: Bærekraftsmål 3 God helse og livskvalitet

FNs bærekraftmål nr. 3

God helse er en grunnleggende forutsetning for menneskers mulighet til å nå sitt fulle potensial og for å bidra til utvikling i samfunnet.

Vi ønsker å påvirke forbrukerne gjennom å inspirere til et sunt kosthold og samtidig fortsette arbeidet med å redusere salt og mettet fett i produktene.

Ingen god helse uten sunn mat

Mat spiller en vesentlig rolle for helsen. Et usunt kosthold, sammen med høyt blodtrykk og tobakk tar flest liv i Norge. Norge har forpliktet seg til å redusere forekomsten av for tidlig død ved hjerte- og karsykdommer, kols, diabetes type 2 og kreft med 33 prosent innen 2030.​

Resultater 2023

  • Lanserte Mills No 1 i storhusholdningsmarkedet.  
  • 87 prosent plantebaserte eller marine råvarer. 
  • Lanserte Mills Eventyrpostei. 
  • Oppgraderte Fetefakta.no til fiks ferdige undervisningsopplegg.  

Mål innen utgangen av 2025

  • Etablert bransjedefinisjon for plantebasert mat.
  • Signifikant økning i salg ut av butikk fra Mills på plantebaserte- og marine produkter.
  • Klimamerkede produkter i alle kategorier.
  • Innfri mål fra helsemyndighetene på reduksjon av mettet fett og salt, økt forbruk av grønt, grovt og fisk.
  • Gjort forbrukeren i stand til å ta mer bevisste valg.

Tiltak i 2024:

  • Optimalisere og kommunisere våre produkter for å bidra til å tilføre mindre mettet fett (maks 20,5 prosent andel i dagligvaremarkedet), sukker og salt, mer fisk og plantebasert. Minimum 87 prosent råvarer fra planteriket.
  • Være en delaktig aktør i kostholdsdebatten internt i bransjen.
  • Øke engasjement blant barn og unge innen matglede, rett fett og bærekraftig mat.
  • Overvåke, konsekvensutrede og iverksette tiltak i henhold til nye nasjonale kostråd.

Vårt løfte innen utgangen av 2025

Tilby sunnere, mer plantebaserte og klimavennlige produkter.
Hjelpe forbruker til å lettere ta sunne valg.

Overvåking av fett i produktene

Vi jobber etter helsemyndighetenes mål om å redusere inntaket av mettet fett. Vi overvåker egen produksjon, og utarbeider en årlig oversikt:

Rapportering fett:

Matvarekategorier i dagligvarehandelen som Mills har produkter i, har økt andelen fett med 0,2 prosentpoeng fra 2022 til 2023.

  • Mills har økt andelen fett med 0,2 prosentpoeng.
  • I kategorien matfett, hvor vi har vårt største volum, har vi en svak økning i andel fett på 0,2 prosentpoeng.


Rapportering mettet fett:

  • I relevante matvarekategorier for Mills var det en svak reduksjon i andel av mettet fett på 0,1 % poeng sammenlignet med 2022.
  • Mills har økt sin andel mettet fett med 0,1 prosentpoeng fra 2022 til 2023.
  • I kategorien matfett, der vi har vårt største volum, har vi en økning i andel mettet fett på 0,3 prosentpoeng.


På oppdrag av Mills gjennomførte Opinion en forbrukerundersøkelse høsten 2023 for å kartlegge forbrukernes holdninger og kunnskap om fett.
7 av 10 forbrukere vet at umettet fett er det sunneste fettet.
55 prosent har målt kolesterolet sitt.

Mills bruker mye rapsolje i sine produkter. I undersøkelsen anser nesten halvparten av de spurte at rapsolje er et sunt alternativ. 44 prosent vet at rapsolje har et høyt innhold av umettet fett, men bare 19 prosent mener at det er et klimavennlig alternativ.

Soft flora original