Sunnere produkter
Mills fremmer folkehelse gjennom å tilby sunnere mat, og flere produkter fra planteriket og havet.
FNs bærekraftmål nr. 3
God helse er en grunnleggende forutsetning for menneskers mulighet til å nå sitt fulle potensial og for å bidra til utvikling i samfunnet.
Vi ønsker å påvirke forbrukerne gjennom å inspirere til et sunt kosthold og samtidig fortsette arbeidet med å redusere salt og mettet fett i produktene.
Ingen god helse uten sunn mat
Mat spiller en vesentlig rolle for helsen. Et usunt kosthold, sammen med høyt blodtrykk og tobakk tar flest liv i Norge. Norge har forpliktet seg til å redusere forekomsten av for tidlig død ved hjerte- og karsykdommer, kols, diabetes type 2 og kreft med 33 prosent innen 2030.
Resultater 2023
- Lanserte Mills No 1 i storhusholdningsmarkedet.
- 87 prosent plantebaserte eller marine råvarer.
- Lanserte Mills Eventyrpostei.
- Oppgraderte Fetefakta.no til fiks ferdige undervisningsopplegg.
Mål innen utgangen av 2025
- Etablert bransjedefinisjon for plantebasert mat.
- Signifikant økning i salg ut av butikk fra Mills på plantebaserte- og marine produkter.
- Klimamerkede produkter i alle kategorier.
- Innfri mål fra helsemyndighetene på reduksjon av mettet fett og salt, økt forbruk av grønt, grovt og fisk.
- Gjort forbrukeren i stand til å ta mer bevisste valg.
Tiltak i 2024:
- Optimalisere og kommunisere våre produkter for å bidra til å tilføre mindre mettet fett (maks 20,5 prosent andel i dagligvaremarkedet), sukker og salt, mer fisk og plantebasert. Minimum 87 prosent råvarer fra planteriket.
- Være en delaktig aktør i kostholdsdebatten internt i bransjen.
- Øke engasjement blant barn og unge innen matglede, rett fett og bærekraftig mat.
- Overvåke, konsekvensutrede og iverksette tiltak i henhold til nye nasjonale kostråd.
Vårt løfte innen utgangen av 2025
Tilby sunnere, mer plantebaserte og klimavennlige produkter.
Hjelpe forbruker til å lettere ta sunne valg.
Overvåking av fett i produktene
Vi jobber etter helsemyndighetenes mål om å redusere inntaket av mettet fett. Vi overvåker egen produksjon, og utarbeider en årlig oversikt:
Rapportering fett:
Matvarekategorier i dagligvarehandelen som Mills har produkter i, har økt andelen fett med 0,2 prosentpoeng fra 2022 til 2023.
- Mills har økt andelen fett med 0,2 prosentpoeng.
- I kategorien matfett, hvor vi har vårt største volum, har vi en svak økning i andel fett på 0,2 prosentpoeng.
Rapportering mettet fett:
- I relevante matvarekategorier for Mills var det en svak reduksjon i andel av mettet fett på 0,1 % poeng sammenlignet med 2022.
- Mills har økt sin andel mettet fett med 0,1 prosentpoeng fra 2022 til 2023.
- I kategorien matfett, der vi har vårt største volum, har vi en økning i andel mettet fett på 0,3 prosentpoeng.
På oppdrag av Mills gjennomførte Opinion en forbrukerundersøkelse høsten 2023 for å kartlegge forbrukernes holdninger og kunnskap om fett.
7 av 10 forbrukere vet at umettet fett er det sunneste fettet.
55 prosent har målt kolesterolet sitt.
Mills bruker mye rapsolje i sine produkter. I undersøkelsen anser nesten halvparten av de spurte at rapsolje er et sunt alternativ. 44 prosent vet at rapsolje har et høyt innhold av umettet fett, men bare 19 prosent mener at det er et klimavennlig alternativ.
FeteFakta
FeteFakta er et verktøy utviklet av Mills, for lærere som underviser i mat og helse på ungdomsskoletrinnet. Det er basert på kompetansemålene i læreplanen og består av fiks ferdige undervisningsopplegg fylt med inspirasjon, tips og triks.
Til skolestart 2023 reviderte vi undervisningsmateriellet til å bli 12 inspirerende og lærerike undervisningsopplegg.
Hovedområdene i vårt bærekraftarbeid
-
Sunnere produkter Vi tilbyr sunnere produkter fra planteriket og havet.
-
Trygg mat Alle våre varer skal produseres på en sikker måte.
-
Ansvarlig arbeidsgiver Våre medarbeidere skal ha en trygg arbeidsplass, hvor alle trives og opplever utvikling.
-
Etikk og miljø i leverandørkjeden Gjennom våre mange leverandører påvirker vi arbeidere og lokalmiljø i store deler av verden.
-
Emballasje Mindre materialbruk og bytte til materialer som lar seg gjenvinne har stor påvirkning. Les mer.
-
Matsvinn Vi gjør alt for å redusere matsvinn i egen produksjon.
-
Klima og miljø Bruk av råvarer, emballasje, produksjon og transport påvirker klimaavtrykket.
-
Samarbeid Nær dialog og smart samarbeid med våre interessenter gjør at vi når felles mål raskere.