Lær å tilberede fisk
I dette undervisningsopplegget fokuserer vi på fisk og laging av gode fiskeretter.
Tema
Kompetansemål
Opplegget er delt opp i tre deler: Teori, praktisk matlaging og refleksjoner.
Kompetansemål:
- KM1: Planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
- KM2: Bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av maten.
Utstyr som er ekstra viktig:
- PC eller liknende for å se film
- Noe å notere med
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Helse- og ernæringsteamet hos Mills.
Sist oppdatert:
Forberedelser til timen
Hensikten med dette undervisningsopplegget er at elevene skal erfare hvor enkelt det kan være å tilberede fisk.
Finn ut hvor mange grupper du skal dele klassen inn i, og bestem om dere skal lage samme eller forskjellig retter. Med tanke på at oppskriftene kanskje tar litt ulik tid å lage, kan det være nyttig at alle gruppene har samme oppskrift, men at dere kan variere tilbehøret.
Kjøp råvarer i henhold til oppskriften. Tilbehøret kan trikses og mikses etter hva dere har mulighet til å kjøpe inn og ut ifra egen kreativitet.
Del 1 – Teori
Fisk som råvare
Fisk er en viktig råvare for oss. Med en lang kystlinje er forutsetningene til stede for at vi enkelt kan få i oss viktige næringsstoffer. Alle typer fisk er kilde til protein, selen, jod og vitamin B12. Fet fisk som laks, ørret, makrell og sild, tilfører i tillegg umettet fett, og de fettløselige vitaminene A og D.
Hvordan spiser ungdom fisk?
Norges sjømatråd gjennomfører undersøkelser om barn og ungdoms inntak av fisk, og siste resultat viser at:
I Norge bor det ca. 772 000 barn og unge mellom 8 og 18 år, ifølge SSB. Ser vi nærmere på antallet unge individer bak prosentandelene fra undersøkelsen får vi følgende:
- 6 % (over 46 000) barn og unge spiser sjelden eller aldri fisk til middag
- 35 % (ca. 270 000) barn og unge spiser fisk til middag sjeldnere enn én gang i uken
- 7 % (ca. 54 000) barn og unge spiser fisk til middag minst tre ganger i uken
- 23 % (nesten 178 000) barn og unge spiser snacks og godterier tre ganger i uken eller oftere
Kilde: Sjømatrådet (2022) 270 000 norske barn og unge spiser nesten ikke fisk
Helsemyndighetene anbefaler:
- Spis fisk 2-3 ganger i uka. Det tilsvarer 300-450 gram ren fisk, hvorav 200 gram bør være fet fisk som laks, makrell og sild. Spis gjerne fiskepålegg i tillegg.
- En middagsporsjon blir regnet som 150–200 gram.
- En påleggsporsjon med fisk blir regnet som 25 gram. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.
Kilde: Helsedirektoratet (2023) Kostrådene – Helsedirektoratet
Del 2 – Praktisk Matlaging
Nå skal elevene gå i gang og tilberede en fiskerett.
Når dere lager mat sammen kan ting ofte ta litt lengre tid enn dere tror. Det går ofte lettere dersom dere fordeler oppgavene og setter på ovnen med en gang dersom noe skal i stekeovnen.
Tips:
- Til grateng eller fiskesuppe: Bruk gjerne fisk fra rester som allerede er varmebehandlet. Det kan være overskudd som er fryst ned og som er tint og klart til dagens matlaging.
- Et rimelig fiskealternativ er fryst sei (husk å tine i kjøleskapet dagen før).
- Raspet gulrot er et raskt og godt tilbehør til fiskegrateng.
- Grønnsaker kan enkelt byttes ut med rimeligere alternativer.
- Krydre med litt tørket chilipulver enn å bruke fersk chili.
- Bytt ut vårløk med gul løk.
- Kjøp frosne grønnsaker
- Bruk de urtene dere har tilgjengelig
Del 3 – Matglede og refleksjon
Dekk et hyggelig bord. Presenter de ulike rettene og erfaringer fra tilberedningen. Nyt maten sammen, og dersom dere får tid kan dere i fellesskap reflektere rundt:
Refleksjonsspørsmål
- Hvor ofte spiser dere fisk til middag?
- Hva er det som gjør at dere spiser denne mengden?
- Når spiser dere fisk?
- Kan dere spise fisk som pålegg, eller på pizza?
- Hva tror dere er grunnen til at vi spiser for lite fisk?
- Hva skal til for å spise mer fisk?
- Du er med i MasterChef, og må imponere dommerne med en fiskerett. Hva lager du?
- Hvordan er en verden uten fisk?
Ved ekstra tid:
- Lag statistikk over klassens fiskeinntak.
- Hvor mange ganger i uka spiser du fisk?
- Hvilke fiskeslag spiser klassen?
- Hvor stor andel av klassen har spist blåskjell?
- Hvor mange i klassen har fisket sin egen fisk?