Bærekraftrapport 2023

Mills produserer noen av landets mest kjente produkter, med merkevarer som Mills, Vita hjertego’, Delikat, Plantego’, Soft Flora og Melange. Vi jobber målrettet mot en bærekraftig forretningsmodell, og her kan du se hvilke tiltak vi gjorde i året som gikk.

Mills No1

2023 – Året vi klarte «Mission Impossible»!

I snart 140 år har Mills jobbet med plantebaserte og rimeligere alternativer til meierismør. Etter å ha samarbeidet med dyktige kokker i en omfattende produktutvikling, kunne vi stolt lansere Mills №1 i storhusholdningsmarkedet i 2023. Endelig kunne vi tilby et kompromissfritt alternativ til meierismør, godkjent av anerkjente kokker. Vi kalte prosjektet «Mission Impossible». Mills №1 matcher, og i noen tilfeller overgår, meierismørets funksjonelle egenskaper, og har 40 prosent lavere klimaavtrykk, 25 prosent mindre mettet fett og 10 prosent lavere saltinnhold. Lanseringen av Mills №1 overgikk alle våre forventninger. Derfor har vi nå i 2024 gjort produktet tilgjengelig i det tradisjonelle dagligvaremarkedet.

Utviklingen av Mills №1 bekrefter nok en gang vårt engasjement for sunn, miljøvennlig mat uten å miste fokus på god smak og kvalitet. Vi lanserte i 2023 også nye flasker for vårt flytende margarinsortiment, noe som reduserer plastforbruket med 30 prosent. Dette alene utgjør rundt 50 tonn mindre plast i året.

2023 var også året vi gikk fra å bruke EU-rapsolje til å kun benytte svensk rapsolje. Denne overgangen resulterte i vår største årlige reduksjon i CO2-ekvivalenter noensinne – rundt 7100 tonn og 9 prosent av vårt totale Scope 3 karbonfotavtrykk.

Denne rapporten fremhever en rekke andre initiativ som viser hvor dedikerte vi er til å ta de riktige valgene for verden rundt oss, samtidig som vi produserer sunn mat som smaker godt. Vårt arbeid bidrar til å oppfylle våre løfter og nå våre mål, hver dag.

Vennlig hilsen
Chris Samways,
Administrerende direktør i Mills AS

Chris Samways, administrerende direktør i Mills

Mills No1 – et sunnere og mer klimavennlig alternativ

Utviklingen av Mills No1 startet med en «umulig tanke» om å lage et margarinprodukt som er helt lik på smak og med de samme egenskaper som meierismør, men som har et lavere klimaavtrykk og mindre mettet fett.

Med god intern kompetanse, lang erfaring og svært godt lagspill, klarte prosjektgruppen å komme frem til et produkt som er så likt meierismør i smak, lukt og egenskaper at kokker ved blindtest ikke klarer å kjenne forskjell på Mills No1 og meierismør.

Mills No 1 Normalsaltet har:

  • 40 prosent lavere klimaavtrykk enn norsk meierismør
  • 25 prosent lavere mettet fett enn norsk meierismør
  • 10 prosent lavere saltinnhold enn norsk meierismør

Mills No1 ble lansert til storhusholdning i februar 2023, og et år senere lanseres den også i dagligvarehandelen. Hotellkjeden Strawberry var med å utvikle produktet, og har kommet med verdifulle tilbakemeldinger underveis.


Etter ett år i storhusholdning har kundene våre spart klimaet for 285 863 kg CO2-ekvivalenter i utslipp. Det tilsvarer utslippet fra ca 286 flyturer fra Oslo til New York! I tillegg har det blitt spist 10,7 tonn mindre mettet fett. Salget har overgått volumforventningene med klar margin.

Mills No1

Mills interne Bærekraftpris 2023

Prosjekt-teamet bak nyheten Mills No1 vant årets interne bærekraftpris i Mills.

Fra juryens begrunnelse: Bærekraftprisen 2023 skal premiere samarbeidsprosjekter i 2023 som har bidratt til å oppnå de ambisiøse målene vi har satt oss om en mer bærekraftig forretningsmodell.

Årets vinner er et prosjekt som har involvert mange personer, på tvers av organisasjonen, men også med eksterne samarbeidspartnere. Det har potensiale til å gi stor effekt – både når det gjelder lavere klimautslipp og bedre folkehelse. Vinneren har levert i kjernen av det vi driver med – å tilby produkter som er bedre for helse og klode.

Vinnere av bærekraftprisen 2023

Dette er Mills

390
Ansatte
3
Fabrikker
160
millioner solgte produkter i året

Høydepunkt i 2023

  • 16,6 prosent reduksjon i samlede klimautslipp.
  • Vi har investert i rapsolje med det laveste klimautslippet på markedet. Ettersom dette er vår største råvare i volum, gir det en reduksjon i Scope 3-utslipp på hele 9 prosent.
  • Klimautslipp fra emballasje er redusert med 37 prosent, og 81 prosent av emballasjen er nå mulig å materialgjenvinne etter bruk.
  • Vi har lansert produktet Mills №1 i storhusholdningsmarkedet, et produkt som kan bidra til lavere klimaavtrykk og mindre inntak av mettet fett.
  • Tett dialog og konkrete prosjekter sammen med kunder og høyrisikoleverandører har økt transparens og gitt lavere risiko bakover i verdikjeden.

Et mer bærekraftig Mills

I Mills vet vi at hvordan vi produserer og konsumerer mat er nøkkelen til en sunn og bærekraftig fremtid.

Emilie Olderskog, bærekraftsdirektør i Mills



Emilie Olderskog er bærekraftsdirektør i Mills