Historien om Mills Majones
Mills majones traff butikkhyllene i 1951 og ble en umiddelbar favoritt hos svært mange nordmenn. Ikke ble det et kortvarig kjærlighetsforhold heller; i løpet av de siste 60 årene har majonesen vår fått en posisjon det er ytterst få matvareprodusenter forunt å oppleve.
Blir produktet ditt likt er det bra. Blir det foretrukket er det fantastisk. Og når produktet ditt blir en kritisk faktor, i den grad at et måltid rett og slett ikke kan finne sted uten, er det intet mindre enn sensasjonelt. Dette har vi vært så heldige å få oppleve med Mills majones. Mills Majones har blitt synonymt med kos og hygge, måltider blir ikke det samme uten.
I noen situasjoner kan måltidet ikke engang gjennomføres uten Mills majones på bordet – for mange er et rekesmørbrød uten den rike og nyanserte smaken en umulighet, og svært mange nordmenn vil gå langt for å skaffe Mills majones hvis de kommer i en situasjon hvor den ikke finnes. Dette fikk vi flere gode eksempler på i konkurransen vi arrangerte sommeren 2010. Her sendte majoneselskere fra hele landet inn fortellinger om situasjoner hvor de ikke hadde Mills majones, og beskrev hva de hadde gjort for å skaffe det.
En av vinnerhistoriene beskriver en situasjon hvor en ung gutt og faren hans skal på telttur på en ubebodd øy. Øya ligger i fjorden utenfor guttens hjem, og far og sønn blir rodd over av moren. Mens faren slår opp teltet, går gutten over provianten og oppdager til sin store forferdelse at Mills majones ikke er pakket. Løsningen blir utradisjonell, kreativ og så godt som totalt uten sjanse til å lykkes: Gutten formidler sitt store savn etter majones på en lapp, ber om hjelp, putter lappen i en flaske og kaster den i sjøen.
Ved en ekstrem tilfeldighet er det kraftig pålandsvind, guttens mor finner flasken i løpet av noen timer og majones leveres.