Lær å lage luftige kaker
I dette undervisningsopplegget fokuserer vi på baking av kaker og hvordan få et godt og luftig resultat.
Tema
Kompetansemål
Opplegget er delt opp i tre deler: Teori, praktisk matlaging og refleksjoner.
Varighet: 120 min
- Kompetansemål:
KM1: Planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse. - KM2: Bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av maten.
Utstyr som er ekstra viktig:
- Kjøkkenmaskin med visp
- Bakepapir
Dette undervisningsopplegget er utarbeidet av Helse- og ernæringsteamet hos Mills.
Sist oppdatert:
Forberedelser til timen
Hensikten med dette undervisningsopplegget er at elevene skal lære og erfare hvordan de lykkes med baking og får luftige kaker.
Bestem på forhånd hva som skal lages, handles inn og hvordan klassen skal deles opp i grupper.
Del 1 – Teori
Hvordan få luftige kaker?
Det er mange utfordringer som kan dukke opp underveis når vi skal bake kaker. Kaken kan falle sammen i midten, sitte fast i formen eller ikke bli like luftig som ønsket.
Tips for luftige kaker:
- Romtempererte ingredienser! Visste du at eggedosis av romtempererte egg blir luftigere enn eggedosis av kalde egg? Legg dem noen minutter i lunket vann hvis du har glemt å tempere dem.
- Sett på ovnen når du starter å lage kaken. Om røren må vente på benken mens ovnen varmer seg opp, mister røren luften som er pisket inn og kaken blir mindre luftig.
- Rør minst mulig i kakerøren når melet er tilsatt. For mye røring kan føre til kompakte og seige kaker.
- Sørg for å holde utstyret helt rent og vask alltid utstyret i varmt såpevann etter hver bruk. Visste du at eggehvitene ikke blir stivpisket hvis utstyret ikke er rent og helt fritt for fett?
- Hvis kaken faller ned i midten er den tatt ut for tidlig – midten blir nemlig sist ferdigstekt. Bruk en kakepinne eller en tannpirker for å sjekke om kaken er ferdig. Om kaken er ferdigstekt skal kakepinnen/tannpirkeren komme ut helt ren.
Tips for jevne kaker:
- For å få en jevn og luftig røre er det viktig å unngå trekk på kjøkkenet. Kald luft eller trekk kan gi saktere eller mindre heving og føre til at det danner seg en uønsket hinne på deigen.
- Bland alltid hevemiddelet (bakepulver/natron) med melet og sikt det inn i røren. Da sikrer du en jevn fordeling av hevemiddelet.
Tips for steking av kaker:
- Henger kaken ofte fast i formen? Kle formen med bakepapir, smør formen og stek som vanlig – da vil kaken løsne lett. Du kan også smøre formen og deretter strø med kakao eller mel i bunnen og på kantene.
- Vær tålmodig. Hold stekeovnsdøren lukket til kaken er nesten ferdig. Da får du høye og luftige kaker.
- Hvis kaken faller ned i midten er den tatt ut for tidlig – midten blir nemlig ferdig sist. Det kan være lurt å senke temperaturen i ovnen når du ser at kaken begynner å løsne fra kanten av formen, og så steke ferdig på lavere temperatur. Bruk en kakepinne eller en tannpirker for å sjekke om kaken er ferdig. Den skal komme ut helt ren.
- Alle stekeovner er forskjellige og derfor er tid og temperatur kun veiledende. Bli kjent med ovnene på skolekjøkkenet, så blir det lettere å lykkes.
Frysing av kaker:
- Skal dere forhåndsbake til en avslutning eller en spesiell anledning? Kakebunner egner seg godt til frysing. Legg bakepapir mellom bunnene og frys de i plastpose. Ta de opp dagen før festen og la de tine i kjøleskapet. Så kan dere pynte kaken samme dag.
Del 2 – Praktisk Matlaging
Velg mellom aktivitet 1 eller 2, ut i fra hvor god tid dere har.
Aktivitet 1
- Hver elev lager en porsjonskake (for eksempel: Sunn gulrotkake i kopp. Denne er laget med litt grovere mel og med mindre søtning enn vanlig gulrotkake. Toppet med vaniljekesam i stedet for kremostglasur).
- Om ønskelig kan elevene selv tilpasse oppskriften mtp meltype og søtning.
- Sammenlign resultatene – er det forskjell på luftigheten, hva har gitt den mest saftige kaken?
Aktivitet 2
- Del klassen i grupper og gi dem enten samme oppskrift, eller ulike oppskrifter så klassen får smakt på forskjellige kaker.
- Dere kan for eksempel konkurrere i det høyeste sukkerbrødet, den penest pyntede kaken eller den mest saftige vaniljekaken.
Oppskrifter til inspirasjon:
Del 3 – Matglede og refleksjon
Dekk på et hyggelig bord, presenter de ulike rettene og erfaringer dere har gjort underveis.
Nyt maten sammen, og dersom dere får tid kan dere i fellesskap reflektere rundt temaet.
Refleksjonsspørsmål:
- Hva gjør at en kake blir luftig?
- Kunne man gjort noe annerledes for et bedre resultat?
- Er det brukt forskjellige hevemidler? Merker dere forskjell på smak og utseende?
- Har elevene lært noe nytt de vil ta med seg videre?