Om Mills AS
Mills AS er et norsk, familieeid selskap som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles, og produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer.
Bergenet lesetid: 7 minutter
Norske folkefavoritter
Vi står bak de kjente merkevarene Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora, Melange, Olivero og Plantego’. De aller fleste av våre produkter produseres ved våre fabrikker i Fredrikstad og Drammen.
Vi har stor respekt for arven vi forvalter med mange produkter som nordmenn flest har et langt og nært forhold til. Samtidig jobber vi stadig med å utvikle våre merker og produkter i henhold til nye behov hos den norske befolkning. For oss handler det om å gjøre det enkelt å spise sunt og godt hver dag – og noen ganger overraske, med smaker og kombinasjoner som begeistrer.
I Mills legger vi helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger til grunn for vår ernæringsfilosofi. Kort sagt, et variert, sunt kosthold med mye frukt og grønt, fisk, grovbrød og mindre mettet fett og salt. Våre margariner er også anbefalt av helsemyndighetene, og Vita hjertego’-serien er spesielt utviklet i tråd med anbefalingene.
Visjon og hovedoppgave
Vår hovedoppgave er å gjøre det enkelt for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat. Det preger måten vi jobber på og alle våre produkter.
Først og fremst handler det om god smak og gode råvarer. Det handler også om å hjelpe deg til å lykkes på kjøkkenet, og at produktene våre gir resultatet du vil ha både i stekepanna og i bakebollen.
Å gjøre det enkelt betyr også at du som forbruker kan være trygg på kvaliteten, der mattrygghet og ernæringsmessig sammensetning står øverst på vår liste. Slik kan du konsentrere deg om å nyte måltidet og samtalen rundt bordet, og vite at med Mills gjør du et trygt og godt valg.
Vi har aldri vært opptatt av kvartalsresultater, men av langsiktig verdiskaping. Hvordan vi jobber for å nå målene våre er dermed viktig for oss. Dette har vi omtalt som ansvarlighet i mange tiår. I dag kaller vi det bærekraft. Rammene er FNs bærekraftmål og vår bærekraftstrategi er omfattende med ambisiøse mål.
Ledelsen i Mills
Chris Samways
Administrerende direktør
Chris overtok som administrerende direktør i Mills i september 2020.
Erfaring:
Han har 25 års erfaring fra Kraft/Mondelez-systemet og Estrella Maarud. I Kraft har han hatt lederroller innenfor marketing, innovasjon, kategoriutvikling og salg – både i Storbritannia og Norge/Norden. Han var nordisk marketing-direktør i Estrella Maarud-konsernet fra 2009 til 2015 og administrerende direktør i Maarud i perioden 2015-2020.
Utdanning:
Chris har en Bachelor of Arts med Honours i Marketing og fransk ved Lancaster University.
Julie Schneider
HR-direktør
I juni 2018 ble Julie ansatt som HR direktør i Mills.
Erfaring:
Julie startet sin karriere som markedsanalytiker i GfK, og har siden jobbet som produktsjef, KAM og markedssjef i Unilever før hun i 2012 startet som prosjektleder i innovasjonsavdelingen i Mills. Etter hvert gikk Julie over i stilling som marketingsjef – først for Delikat og senere for Mills-merket.
Utdanning:
Julie har en cand mag grad fra Universitetet i Oslo, og en Master i Organisasjonspsykologi fra UMIST (University og Manchester Institute for Science and Technology).
Tove Bekken Babusiaux
Marketingdirektør
I 2023 gikk Tove inn i ledergruppen som marketingdirektør og leder av marketingavdelingen. I rollen har hun hovedansvaret for merkevareledelse- og innovasjon.
Erfaring:
Tove har lang erfaring fra ulike stillinger innen salg og markedsføring i Mondelez og Tine. Tove startet i Mills i 2020, og jobbet i tre år som kategoridirektør.
Utdanning:
Tove er silviløkonom med spesialisering i internasjonal business og ledelse fra Nord universitet.
Sindre Tandberg
Økonomidirektør
Sindre har vært økonomidirektør, med ansvar for økonomistyringen i selskapet, siden 2016.
Erfaring:
Sindre har jobbet i en rekke stillinger og avdelinger hos Mills hele sin yrkesaktive karriere.
Utdanning:
Sindre har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, i tillegg til en Executive MBA fra Norges handelshøyskole.
Stian Kjellemyr Eilertsen
Forsyningsdirektør
Fra 2011 har Stian vært forsyningsdirektør, med ansvar for all produksjon og logistikk. Han leder også både produktutvikling og teknisk utvikling.
Erfaring:
Etter utdanningen startet han som produksjonssjef i Mills. Etter 5 år i rollen gikk veien videre til flere lederroller i bryggeribransjen. Stian kom tilbake til Mills som driftsdirektør i 2009.
Utdanning:
Stian er utdannet næringsmiddelteknolog fra Høgskolen i Sør-Trøndelag/NTNU.
Nils Bjørnar Skaret
Salgsdirektør
Nils ble salgsdirektør i Mills i september 2020.
Erfaring:
Nils startet karrieren hos IT-selskapet Mamut med ulike stillinger innenfor salg og salgsledelse. Deretter gikk veien videre til dagligvarebransjen og jobb som Key Account Manager i Colgate-Palmolive. Han kom til Mills i 2012. Han har vært Key Account Manager for to av selskapets kunder, i 2018 tok han et utvidet ansvar i salgsavdelingen gjennom stillingen som Teamleder KAM Dagligvare og Nye Kanaler.
Utdanning:
Nils er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole.
Matglede siden 1885
Har du noen gang lurt på hvor lenge den folkekjære majonesen fra Mills har eksistert? Eller hvor den første produksjonen av Melange ble gjort? Og var du klar over at selskapet Mills AS er eid av den norske familien Heje? Ja, vi har en hel masse spennende historie å by på. Bli med på noen av våre historiske høydepunkt, avsnitt for avsnitt!
Våre eiere
Mills AS eies av Agra – et familieeid konsern, stiftet i 1885 av odelsgutten Knut K. Heje. I dag eies vi fortsatt av Heje-familien, og vi holder til på samme adresse som Agra Margarinfabrikk ble til da eventyret startet. n
I dag er Agra et av Skandinavias største merkevarebaserte næringsmiddelkonsern med selskaper i Norge (Mills AS), Sverige (Foodmark Sweden AB) og Danmark (Stryhns AS). De fleste produktene produseres ved konsernets ti produksjonsanlegg i Skandinavia og Polen. Agra har i dag 970 ansatte fordelt på alle landene og har en omsetning på NOK 3,5 milliarder.