Mat- og merkevarehuset på Grünerløkka

Mills AS er norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles. Vår oppgave er å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat. Vi er 450 ansatte i Mills, og hvert år produserer vi rundt 50.000 tonn matvarer til norske husholdninger og storkjøkken.

Norske folkefavoritter

Vi står bak de kjente merkevarene Delikat, Mills, Vita Hjertego', Soft Flora, Melange, Olivero og Plantego’. De aller fleste av våre produkter produseres ved våre anlegg i Fredrikstad og Drammen.

Vi har stor respekt for arven vi forvalter med mange produkter som nordmenn flest har et langt og nært forhold til. Samtidig jobber vi stadig med å utvikle våre merker og produkter i henhold til nye behov hos den norske befolkning. For oss handler det om å gjøre det enkelt å spise sunt og godt hver dag – og noen ganger overraske, med smaker og kombinasjoner som begeistrer.

I Mills legger vi helsemyndighetenes kostholdsanbefalinger til grunn for vår ernæringsfilosofi. Kort sagt, et variert, sunt kosthold med mye frukt og grønt, fisk, grovbrød og mindre mettet fett og salt. Våre margariner er også anbefalt av helsemyndighetene, og Vita hjertego’-serien er spesielt utviklet i tråd med anbefalingene.

Selv om det er norske forbrukere vi primært jobber for, eksporteres også flere av våre produkter til utlandet. Visste du for eksempel at Mills kaviar er markedsleder på Island og blir brukt som sushi i Brasil, mens våre margariner er populære i Asia?

Visjon og hovedoppgave

Vår hovedoppgave er å gjøre det enkelt for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat. Det preger vår kultur, måten vi jobber på og alle våre merker og produkter, som hver dag setter sitt preg på det norske måltidet.

Først og fremst handler det om god smak og gode råvarer. Det handler også om å hjelpe deg til å lykkes på kjøkkenet, og at produktene våre gir resultatet du vil ha både i stekepanna og i bakebollen.

Å gjøre det enkelt betyr også at du som forbruker kan være trygg på kvaliteten, der mattrygghet og ernæringsmessig sammensetning står øverst på vår liste. Slik kan du konsentrere deg om å nyte måltidet og samtalen rundt bordet, og vite at med Mills gjør du et trygt og godt valg.

Vi har aldri vært opptatt av kvartalsresultater, men av langsiktig verdiskaping. Hvordan vi jobber for å nå målene våre er dermed viktig for oss. Dette har vi omtalt som ansvarlighet i mange tiår. I dag kaller vi det bærekraft. Rammene er FNs bærekraftmål og vår bærekraftstrategi er omfattende med ambisiøse mål.

 

Kultur og verdier

Vår kultur er sterkt preget av våre verdier; Nysgjerrighet, Engasjement, Målfokus og Lagspill. Hver og en av oss som jobber i Mills har et aktivt forhold til verdiene våre, og sammen oppsummerer de kjernen i vår bedriftskultur.

Det betyr blant annet at du vil møte en kultur som er nysgjerrig på nye muligheter og løsninger, i hele verdikjeden. Vi spør oss gjerne; er dette den beste måten å løse oppgaven på? Er det noe vi kan gjøre bedre? Hvordan? Engasjementet i Mills er sterkt og smittende – enten det er på bakgrunn av resultater vi har oppnådd, utfordringer som står for dør, spørsmål som berører bransjen, møter, diskusjoner eller prosjekter vi deltar i.

Vi er målfokuserte, og opptatt av å sette spesifikke, målbare, ambisiøse, realistiske og tidsavgrensede mål for arbeidet vårt. Vi er opptatt av god oppfølging underveis, og har en kultur preget av god og tett dialog på vei mot målet.

Sist, men ikke minst – i Mills har vi et felles ansvar for å løse utfordringer og gripe muligheter. Det er laget som vinner. Og feiler vi, gjør vi også det sammen, og lærer som lag.

 

Møt ledelsen i Mills AS:

Chris Samways - Administrerende direktør

Chris Samways har en Bachelor of Arts med Honours i Marketing og fransk ved Lancaster University. Han har har 25 års erfaring fra Kraft/Mondelez-systemet og Estrella Maarud. I Kraft har han hatt lederroller innenfor marketing, innovasjon, kategoriutvikling og salg - både i Storbritannia og Norge/Norden. Han var nordisk marketing-direktør i Estrella Maarud-konsernet fra 2009 til 2015 og administrerende direktør i Maarud i perioden 2015-2020. Chris overtok som administrerende direktør i Mills i september 2020.

Julie Schneider - HR-direktør

Julie Schneider har en cand mag grad fra Universistetet i Oslo, og en Master i Organisasjonspsykologi fra UMIST (University og Manchester Institute for Science and Technology). Julie startet sin karriere som markedsanalytiker i GfK, og har siden jobbet som produktsjef, KAM og markedssjef i Unilever før hun i 2012 startet som prosjektleder i innovasjonsavdelingen i Mills. Etterhvert gikk Julie over i stilling som marketingsjef – først for Delikat og senere for Mills-merket. I juni 2018 ble Julie ansatt som HR direktør i Mills.

Lars Marius Lauten – Marketingdirektør

Lars Marius Lauten er utdannet Siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i Sandvika med spesialisering i Internasjonal Ledelse. Før han kom til Mills jobbet han på rådgiversiden i et mediebyrå. Han har jobbet i Mills siden 2007, med ulike posisjoner i Marketingavdelingen, før han gikk inn i Ledergruppen i 2012 som Marketingdirektør og leder av Marketingavdelingen. I rollen har Lars Marius hovedansvaret for merkevareledelse- og innovasjon.

Sindre Tandberg – Økonomidirektør

Sindre Tandberg har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, i tillegg til en Executive MBA fra Norges handelshøyskole. Sindre har jobbet i en rekke stillinger og avdelinger hos Mills hele sin yrkesaktive karriere. I dag er han Økonomidirektør, med ansvar for økonomistyringen i selskapet.

Stian Kjellemyr Eilertsen – Forsyningsdirektør

Stian Kjellemyr Eilertsen er utdannet næringsmiddelteknolog fra Høgskolen i Sør-Trøndelag/NTNU. Etter utdanningen startet han som produksjonssjef i Mills. Etter 5 år i rollen gikk veien videre til flere lederroller i bryggeribransjen. Stian kom tilbake til Mills som driftsdirektør i 2009, og fra 2011 har han vært forsyningsdirektør. Som forsyningsdirektør har Stian ansvaret for all produksjon og logistikk, i tillegg til å lede både produktutvikling og teknisk utvikling.

Nils Bjørnar Skaret – Salgsdirektør

Nils Bjørnar Skaret er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Han startet karrieren hos IT-selskapet Mamut med ulike stillinger innenfor salg og salgsledelse. Deretter gikk veien videre til dagligvarebransjen og jobb som Key Account Manager i Colgate-Palmolive. Han kom til Mills i 2012. Han har vært Key Account Manager for to av selskapets kunder, i 2018 tok han et utvidet ansvar i salgsavdelingen gjennom stillingen som Teamleder KAM Dagligvare og Nye Kanaler. Nils ble salgsdirektør i Mills i september 2020.