Spis mer fisk ved å velge fiskepålegg på brødskiva

Synes du det er vrient å spise nok fisk? Her følger noen tips til hvordan du enklere kan få i deg anbefalt mengde på 300-450 g fisk i uka.

Marte Byfuglien

For å komme opp i anbefalt mengde fisk i uka trenger du ikke bare ha fisk på middagsmenyen, påpeker helse- og ernæringssjef i Mills, Marte Gjeitung Byfuglien. 

– Setter du deg et mål om å ha fiskepålegg på én brødskive om dagen, så tilsvarer det 1 fiskemiddag per ukeDa er du på god vei til å nå målet om 2-3 middager i uken, tipser hun.

Det finnes mange ulike produkter og fiskeslag å velge mellom. Det som er fint er at mange av fiskepåleggene er fra fete fiskeslag, som makrell og  sild. Felles for de fete fiskepåleggene er at de tilfører omega-3 og vitamin D.  

Tre brødskiver med pålegg og kaviar. Foto.

Fem forslag til fiskepålegg:

  1. Sild er et fiskeslag vi anbefales å spise mer av. Dette er nok en fisketype som oftest spises av voksne, men til gjengjeld har man en rekke ulike smaker å velge mellom, som tomatsild eller sennepssild. Finn gjerne frem silden når du skal dekke på til helgefrokost eller kose deg med en skive til kvelds. 
  2. Kaviar er derimot et pålegg som gjerne spises av både store og små. Visste du at kaviaren fra Mills er lagret i opptil 11 måneder før den røkes og blir til ferdig kaviar? I mange land er kaviar en delikatesse, mens i Norge gleder vi oss over kaviar på skiva til daglige. Kaviar passer for eksempel godt med et par skiver agurk, sammen med gulost eller oppå egg.
  3. Makrell i tomat. For deg som ikke er så glad i selve fiskesmaken kan makrell i tomat være et fint påleggsalternativ. Makrell er også en av de fete fiskeslagene og gir oss mye av det umettede fettet.
  4. Røkt laks eller ørret er også fine fiskepålegg. Velg gjerne disse når du skal kose deg litt ekstra, for eksempel sammen med kokt egg til helgefrokosten.
  5. Fiskepudding. Jobber du et sted hvor de har kantine finner man gjerne fiskepudding i kjøledisken. Spis den for eksempel med majones eller kaviar på.

Fakta om myndighetenes anbefalinger:

Anbefalt mengde inntak av fisk er 300-450 g per uke.  

Minst 200 g bør være fet fisk. Fet fisk er blant annet laks, ørret, makrell og sild.   

Kanskje vil du også lese:

Kaviar på sushi. Foto.

Slik brukes Mills kaviar i utlandet

Går du inn på en 7-Eleven i Singapore vil du finne ferdige pastaretter med Mills kaviar. I Bangkok kan du få kaviar på sushien. Det er nemlig ikke bare i Norge vi nyter den gode og tradisjonsrike smaken fra den blå tuben. Bli med Mills kaviar på en reise verden rundt.

Tre enkle tilbehør til fiskekaker

Tre enkle tilbehør til fiskekaker

Fiskekaker er en populær middagsrett i mange hjem, men å finne på nytt tilbehør er ikke alltid like enkelt. Her har vi samlet tre enkle og smakfulle tilbehør som passer perfekt til fiskekaker. Alle oppskriftene kan lages på bare 20 minutter og er nok til fire personer.

Matpakke med kaviar og ost

10 ting du kanskje ikke visste om kaviar

Den blå tuben med kaviar har vært en fast gjest på mange norske frokostbord siden 50-tallet. Men hva vet du egentlig om det folkekjære pålegget? Her har du 10 fakta om kaviar du kanskje ikke visste fra før.

Alt du trenger å vite om omega-3 fettsyrer

Mange har hørt om omega-3, og at dette er bra for kroppen. Men hvorfor, hvor mye og hvor fra, er det ikke like stor sikkerhet rundt. Her svarer Marte Gjeitung Byfuglien, helse- og ernæringssjef i Mills, på det du måtte lure på om omega-3.

Derfor bør du se etter nøkkelhullet

– Velger du produkter med Nøkkelhullet, kan du være trygg på at det som ligger i handlekurven inneholder sunnere fett, mindre sukker og salt, og mer fiber og fullkorn sammenliknet med andre matvarer i samme kategori, forklarer helse- og ernæringssjef i Mills, Marte Gjeitung Byfuglien.

reker og skalldyr er best om vinteren

Derfor bør du spise reker og blåskjell på vinteren

De fleste forbinder reker, blåskjell og andre skalldyr med sommer og sol og sjøskvulp. Men ferske skalldyr er å få kjøpt året rundt, og om vinteren er de på sitt aller beste.