Slik reduserte Tom kolesterolet med 21,4 % på fem uker

I overkant av 60% av den voksne befolkningen har for høyt kolesterol, mange av oss uten at vi vet det selv. Skuespiller Tom Kr. Foosnæs er en av disse.

Marte Byfuglien

Av ernæringsfysiolog Marte Byfuglien’ har Tom blitt utfordret til å gjøre noe med dette, gjennom et eksperiment hvor han i løpet av fem uker skal forsøke å «spise ned kolesterolet».

– Jeg skal bytte ut mettet fett med umettet fett. Det skal visst ikke være så vanskelig å senke kolesterolet, det skal være noen små knepp i hverdagen.

Dette stiller klinisk ernæringsfysiolog Marte Byfuglien seg bak.

– Det er ikke så mye som skal til. Små grep gir store helsegevinster! De neste fem ukene skal Tom fokusere på å få i seg mer grønnsaker, flere fiskemiddager og redusere litt på inntaket av mettet fett. Når de fem ukene er gått måler vi kolesterolet igjen.

Toms største utfordring er maten i kantinen der han jobber.

– Her ser dere hva jeg blir utsatt for. På jobben er det vafler, supper med mye fløte, kaker, sauser osv. hver eneste dag. Men! Fra nå av blir det salat på meg!

Vafler i kantina på jobben til Tom
Asiatisk laksesalat med mango

Toms viktigste triks for å velge sunnere og mer næringsrikt er:

  • Spis mer fisk, for eksempel til middag eller som pålegg i kantina
  • Bytt ut smør med plantemargarin
  • Fjern fløte fra matlagingen, og bruk oljer som erstatning
  • Spis mer salat, for eksempel som et helt måltid eller ved å la en større del av tallerkenen bestå av salat

Se her for tips til tre mettende salater som fyller på med energi.

Tom har gått på pizzasmell

Med stemmen til Marte i bakhodet blir det enklere for Tom å velge det sunne alternativet både på jobb og hjemme, men han føler ikke han står i noe sunnhetstyrrani av den grunn.

– Nå er det søndag. En liten sprekk her, det må jeg innrømme. Håper jeg kan få tilgivelse for det!

Og tilgivelse, det får han – for her er ernæringsfysiologen klar i sin tale:

– Det handler ikke om å kutte ut matvarer fra kostholdet, det handler om å bytte ut. Tommelfingerregelen er å gå fra mettet fett til umettet fett. Hverdagen er det viktigste, og det er helt greit å skeie ut en gang i blant.

Tom klemmer ernæringsfysiologen

Etter fem uker møter Tom igjen opp for å måle kolesterolnivåene sine. Resultatene er fenomenale!

– Tom har oppnådd et helt vanvittig bra resultat! Han har en reduksjon på 1,08 i kolesterol og har gått fra 6.22 til 5.14, som er å gå fra et forhøyet kolesterolnivå og ned til et tilfredsstillende nivå. Helt rått! Jeg er veldig glad på vegne av resultatene Tom har vist, resultater han skal være superfornøyd med.

Tom smiler, utendørs

Hovedpersonen selv er ikke noe mindre fornøyd:

– Yes! Åh, dette var deilig! Nå føler jeg lettelse. Jeg syns det er en utrolig god følelse, rett og slett.

Det er viktig med et variert kosthold og en sunn livsstil for å ta vare på kroppen, og det å erstatte mettet med umettet fett bidrar til å opprettholde normale kolesterolverdier. Tom er et levende bevis på at det ikke er ett fett hva du spiser, og at små grep kan gi store helsegevinster.

Kanskje vil du også lese: