Under Dagligvareleverandørenes forenings (DLF) høstmøte stakk Mills AS av med bærekraftprisen 2022.  

DLFs nær 100 medlemsbedrifter står for omlag 95 prosent av omsetningen av merkevarer i norske dagligvarebutikker, kiosker, bensinstasjoner, restauranter og annen storhusholdning.

Mills er en norsk matprodusent med fabrikker i Drammen og Fredrikstad. Her produseres blant annet de kjente merkevarene Plantego’, Soft Flora, Melange, Vita Hjertego’, Delikat og Mills. 

I juryens begrunnelse står det blant annet:

«Vinneren dokumenterer meget solide resultater, til inspirasjon for andre. De oppfordrer til bransjesamarbeid, og involverer forbruker gjennom kampanjer og merking av emballasjen. De har gjennomført LCA-analyser på produkter i alle sine kategorier, og kunne i 2021 dokumentere 91% reduksjon i årlige klimautslipp». 

Mye arbeid på kort tid 

nominasjonen viste Mills til ulike grep selskapet har utført: 

Bærekraftsdirektør Emilie Olderskog i Mills sier det er en stor ære å vinne DLFs første bærekraftpris. 

– Vi har vist at det er mulig å komme langt med klimaarbeid på kort tid, bare beslutningen tas og ressurser settes av. Det håper vi kan inspirere flere, både innenfor og utenfor dagligvarebransjen.

Betydelig bidrag 

Administrerende direktør Helge Hasselgård i DLF sier at årets vinnere av utmerkelsene er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører.

– Årets vinnere og finalister viser bredden av våre medlemmers betydelige bidrag til marked og samfunn. Disse bedriftene viser vei som gode eksempler for bransjen og gir nytte for forbrukerne.