Et mer bærekraftig Mills – status
I Mills vet vi at hvordan vi produserer og konsumerer mat er nøkkelen til en sunn og bærekraftig fremtid.
Derfor har vi allerede kommet langt innen flere av områdene hvor vi vet vi kan gjøre en forskjell. Men det er langt igjen før vi er fornøyd, og vi har en klar plan for å komme dit.
Vi erkjenner problemet og er enig om løsningene
En samlet, norsk matbransje har tatt innover seg at klodens matproduksjon står for en tredjedel av alle CO2-utslipp, at den bruker 70 prosent av alt ferskvann og er den dominerende årsaken til den dramatiske nedgangen i biologisk mangfold.
Vi vet også at vi står overfor en global fedmeepidemi og at livsstilsrelaterte sykdommer har blitt en av vår tids største helseutfordringer. Når man leser helse- og klimamål hos matprodusenter, dagligvarekjeder og andre som jobber med mat i Norge i dag, så er det mye som er likt. Det gjør meg optimistisk for muligheten til å skape positive endringer, i en fart vi trenger.
I Mills har vi nå solid tallmateriale som viser påvirkning innen områder som folkehelse, klimautslipp, matsvinn, emballasje og mer. Systematisk arbeid og høy prioritering gjør at vi i 2022 har tatt lange steg nærmere våre 2025-mål. Jeg representerer en stor gjeng Millsere som har bidratt konkret til dette og som er stolte av det vi har oppnådd.
- Vi har redusert samlet klimautslipp (Scope 1+2+3) per tonn produsert vare med 9% sammenlignet med 2021.
- Vi har stilt krav til alle våre leverandører av råvarer og emballasje om å sette seg klimamål validert av anerkjente Science based targets initiative (SBTi) innen 2025, og vi har kartlagt dagens status.
- Vi har lansert 4 nye produkter som representerer sunnere og mer klimavennlige alternativer.
- Klimautslipp fra emballasje er redusert med 40% etter overgang til 100% resirkulert aluminium i alle tuber fra mai 2022.
Fremtidens handlekurv
Som nevnt over er norsk matbransje relativt enige i hvilke mål som må nås for å oppnå bedre folkehelse og lavere klimautslipp. Bransjen har også et godt samarbeid med myndighetene og vi forbereder oss på nye, strenge krav fra EU. Aktørene kan og skal forbedre seg på mange områder, men den aller viktigste brikken er forbrukeren og hvilke valg som tas når handlekurven skal fylles.
6 av 10 norske forbrukere ønsker å spise sunnere og mer klimavennlig, men like mange opplever at det er vanskelig å vite hvordan*.
Her trengs det mer kunnskap og ikke minst hjelp til å ta gode valg. I en økende «dyrtid» ser vi at pris blir stadig viktigere for forbrukeren og at det er en nedgang i intensjonene om å velge mer bærekraftige produkter.
I Mills har vi stor forståelse for dette, men samtidig inspireres vi av å hjelpe forbrukeren til å beholde matgleden.
Vi jobber hver dag med å innovere nyheter og produsere kjente og kjære merkevarer som smaker skikkelig godt, i tillegg til at de er sunnere og mer klimavennlige alternativer. Et eksempel er folkefavoritten Soft Flora, som har mer enn fem ganger lavere klimautslipp enn meierismør og som er laget av sunt fett fra rapsolje.
Et annet eksempel er nykommeren Sjokao, som gjør det mulig å kose seg med et sunnere sjokoladepålegg laget med søtpotet, hvite bønner og en fjerdedel av sukkerinnholdet til de mest solgte alternativene.
Ved å tilby sunnere og mer klimavennlige alternativer i en kategori oppnår vi to viktige ting: vi hjelper kundene våre, som dagligvarekjeder og kantiner, med å nå sine mål for helse og klima, og vi hjelper forbrukerne til å ta bedre valg.
Det har vi tenkt å fortsette med! Takk for at du er med oss på veien og god lesing!
*IPSOS/Orkla Sustainable life barometer 2022
Hovedområdene i vårt bærekraftarbeid
-
Sunnere produkter Vi tilbyr sunnere produkter fra planteriket og havet.
-
Trygg mat Alle våre varer skal produseres på en sikker måte.
-
Ansvarlig arbeidsgiver Våre medarbeidere skal ha en trygg arbeidsplass, hvor alle trives og opplever utvikling.
-
Etikk og miljø i leverandørkjeden Gjennom våre mange leverandører påvirker vi arbeidere og lokalmiljø i store deler av verden. Les mer.
-
Emballasje Mindre materialbruk og bytte til materialer som lar seg gjenvinne har stor påvirkning. Les mer.
-
Matsvinn Vi gjør alt for å redusere matsvinn i egen produksjon.
-
Klima og miljø Bruk av råvarer, emballasje, produksjon og transport påvirker klimaavtrykket.
-
Samarbeid Nær dialog og smart samarbeid med våre interessenter gjør at vi når felles mål raskere.