Sunnere produkter
Mills fremmer folkehelse gjennom å tilby sunnere mat, og flere produkter fra planteriket og havet.
FNs bærekraftmål nr. 3
God helse er en grunnleggende forutsetning for menneskers mulighet til å nå sitt fulle potensial og for å bidra til utvikling i samfunnet.
Vi ønsker å påvirke forbrukerne gjennom å inspirere til et sunt kosthold og samtidig fortsette arbeidet med å redusere salt og mettet fett i produktene.
Ingen god helse uten sunn mat
Mat spiller en vesentlig rolle for helsen. Et usunt kosthold, sammen med høyt blodtrykk og tobakk tar flest liv i Norge. Norge har forpliktet seg til å redusere forekomsten av for tidlig død ved hjerte- og karsykdommer, kols, diabetes type 2 og kreft med 25 prosent innen 2025.
Resultater 2022
- Inngikk samarbeid med Folkelig, en sosial entreprenør som utvikler verktøy for lokalt og nasjonalt folkehelsearbeid. Målet er å redusere sosiale ulikheter innen helse/kosthold og skape inkluderende og bærekraftige lokalsamfunn.
- Vi har gjennom mange år arbeidet systematisk med å redusere mettet fett, sukker og salt i produktene våre, og i 2022 reduserte vi salt i Apetittsild og Julesild.
- Gjennomført rapportering på utviklingen innen mettet fett, fett og salt.
Resultater fett:
- Matvarekategorier i dagligvarehandelen som Mills har produkter i, har økt andelen fett med 0,2 prosentpoeng fra 2021 til 2022.
- Mills har økt andelen fett med 1,1 prosentpoeng.
- I kategorien matfett, hvor vi har vårt største volum, har vi en svak reduksjon i andel fett på 0,2 prosentpoeng.
Resultater mettet fett:
- Matvarekategorier i dagligvarehandelen som Mills har produkter i, hadde en stabil andel av mettet fett på 19,1 % sammenlignet med 2021.
- Mills har økt sin andel mettet fett med 0,3 prosentpoeng.
- I kategorien matfett, der vi har vårt største volum, har vi en svak reduksjon i andel mettet fett på 0,1 prosentpoeng.
Nye innovasjoner som øker andelen råvarer fra planteriket og havet:
- Plantego’ Sjokao
Et sjokoladepålegg laget med 47 prosent hvite bønner, søtpotet og kakao. Produktet inneholder over 50 prosent grønnsaker, er en kilde til fiber og med kun ingredienser fra planteriket er det også vegansk. - Delikat Vegansk potetsalat
Våren 2022 lanserte vi et vegansk alternativ til vår populære potetsalat. Her er eggene erstattet med kikertlake. - Mills Laksepålegg med chili
Videreutvikling av laksepålegget som kom på markedet 2021. - Plantego’ Nordisk byggrynsalat
Salaten inneholder sopp, byggryn, blomkål, gulrot, linser og persille og er helt vegansk.
Tiltak i 2023:
Optimalisere, aktualisere og kommunisere våre produkter, for å bidra til at vi reduserer andelen mettet fett i smør-/margarinkategorien (i dag
har vår portefølje 19.8 % andel, mens totalandelen i DVH er 29 %)
• Minst 80 prosent nye innovasjoner skal være basert på plante- og marine råvarer.
• Monitorering av egne produkter på mettet fett, fett og salt.
• Øke engasjement blant barn og unge innen matglede, rett fett & bærekraft.
• Gjennom folkeopplysning bidra til at 60 prosent av forbrukerne vet at umettet fett reduserer kolesterolet.
• Overvåke, konsekvensutrede og iverksette tiltak i henhold til nye nasjonale ernæringsanbefalinger.
Mål innen 2025
- Etablert bransjedefinisjon for plantebasert mat.
- Signifikant økning i salg ut av butikk fra Mills på plantebaserte- og marine produkter.
- Klimamerkede produkter i alle kategorier.
- Innfri mål fra helsemyndighetene på reduksjon av mettet fett og salt, økt forbruk av grønt, grovt og fisk.
- Gjort forbrukeren i stand til å ta mer bevisste valg.
Vårt løfte innen 2025
Tilby sunnere, mer plantebaserte og klimavennlige produkter.
Hjelpe forbruker til å lettere ta sunne valg.
Visste du at…
I en studie ledet av forskere ved OsloMet og Universitetet i Oslo fikk testpersonene betydelig lavere kolesterol på kun tre dager. Deltagerne gjorde ingen andre endringer i kostholdet enn å bytte fra Bremykt til Vita Hjertego’.
Les mer om studien her.
Mills hyllet for sunnere innovasjon
Laksepåleggene våre nådde helt til topps i kampen om utmerkelse for sunnere produkter i Intensjonsavtalen.
Vil spise mer fisk
Alle vet at fisk er sunt, og mange ønsker å spise mer av det. Likevel er det mange som sliter med å få i seg nok fisk i hverdagen. Dette ønsket Mills ønsket å gjøre noe med, da vi lanserte en serie laksepålegg i februar 2021. Laksepåleggene består av varmrøkt laks og en base av mager kvarg og rapsolje.
Hedret for godt arbeid
Produktene våre er blitt lagt merke til, ikke minst på smak og hvordan de kan være løsning på en utfordring. Vi vet at nordmenn spiser for lite fisk, det var derfor gledelig at helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol påpekte at brødmåltider med laksepålegg kan gjøre det enklere å spise mer fisk utenom middagsmåltidet.
Siden lanseringen har vi sendt ut over 1,3 millioner glass med laksepålegg og bidratt til enklere inntak av fisk i mange norske hjem.
Mange vet ikke hvilket fett som er best
En undersøkelse gjennomført av Kantar for Mills viser at det er et stort potensiale for å få flere til å vite hvilket fett som reduserer kolesterolet. Kun 53 prosent av de spurte visste at umettet fett reduserer kolesterolet.
Et av de viktigste helsebudskapene Mills fremmer er knyttet til fett. Vi har mange produkter med et høyt innhold av fett, men siden vår hovedingrediens er rapsolje, er fettypen av den gode varianten. Studier viser at det er gunstig å bytte ut matvarer med mettet fett med matvarer som inneholder umettet fett. Umettet fett har en gunstig effekt på kolesterolet.
Vi vet at 6 av 10 nordmenn ikke kjenner sin kolesterolverdi, og at 6 av 10 nordmenn har for høyt kolesterol, så vi jobber videre med denne helseutfordringen.
Det har vi gjort over tid, både gjennom produktene våre i Vita hjertego’ serien og ikke minst gjennom folkehelsekampanjen «Vit din verdi». I 2022 hadde vi en kampanje i sosiale medier for å gjøre folk oppmerksomme på hva som er det gunstige fettet.
Hovedområdene i vårt bærekraftarbeid
-
Sunnere produkter Vi tilbyr sunnere produkter fra planteriket og havet.
-
Trygg mat Alle våre varer skal produseres på en sikker måte.
-
Ansvarlig arbeidsgiver Våre medarbeidere skal ha en trygg arbeidsplass, hvor alle trives og opplever utvikling.
-
Etikk og miljø i leverandørkjeden Gjennom våre mange leverandører påvirker vi arbeidere og lokalmiljø i store deler av verden. Les mer.
-
Emballasje Mindre materialbruk og bytte til materialer som lar seg gjenvinne har stor påvirkning. Les mer.
-
Matsvinn Vi gjør alt for å redusere matsvinn i egen produksjon.
-
Klima og miljø Bruk av råvarer, emballasje, produksjon og transport påvirker klimaavtrykket.
-
Samarbeid Nær dialog og smart samarbeid med våre interessenter gjør at vi når felles mål raskere.