Om organisasjonen
Mills AS er et norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885.
Vi produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora, Olivero, Plantego’ og Melange. Vi har hovedkontor på Grünerløkka i Oslo. 98 prosent av maten vår produseres ved fabrikkene i Drammen og Fredrikstad. Vi har også en fiskeforedlingsfabrikk i Polen, som produserer sild.
Vi skaper små og store øyeblikk av matglede hver dag!
Nøkkeltall
Eierstruktur
Mills AS er 100 prosent eid av Agra Foods AS og er et datterselskap i Agra-konsernet. Agra har også sitt hovedkontor på Grünerløkka i Oslo. Produksjonen i 2021 har foregått i konsernets elleve fabrikker, fordelt på fire land: Norge, Sverige, Danmark og Polen.
Norge:
- Fredrikstad
- Drammen
Sverige:
- Vidsel
- Albyberg
- Gotland
Danmark
- Århus
- Havnsø
- Roskilde
- Langeland
- Graasten
Polen:
- Kołobrzeg
Organisering av bærekraft
Arbeidet for mer bærekraftig drift er organisert som en konsernfunksjon i Agra, under konsernsjef Knut K. Heje og direktør for bærekraft og samfunnskontakt Emilie Olderskog. Ansvaret for det operative arbeidet ligger hos ledergruppen i selskapene samt i relevante avdelinger.
Økonomisk omsetning
Omsetning 2021: 2 226 millioner
Fagforeninger
Vår virksomhet er forpliktet til følgende avtaler:
- Margarinoverenskomsten nr 152
- Mat- og drikkeoverenskomsten nr 512
- YS Salgsfunksjonærer Negotia
- Forbundet for Ledelse og Teknikk nr 198
Følgende fagforeninger er aktive i virksomheten:
- NNN Fredrikstad og Drammen
- FLT Fredrikstad
- Negotia Ytre Salg
Informasjon om ansatte
Mills har 423 ansatte.
- 61 prosent menn
- 39 prosent kvinner
Bærekraftstrategi
I løpet av 2021 ble Mills’ bærekraftstrategi revidert, med mer ambisiøse og konkrete målsetninger. Den nye strategien gjelder til og med 2025. Prosessen var bredt forankret i ledelse og øvrig organisasjon. Strategien er vedtatt i selskapsledelsen, samt i konsernledelsen (Agra).
På takterrassen til hovedkontoret i Oslo gror det både blomster og grønnsaker. De ansatte får være med på både såing, luking og vanning, under kyndig instruksjon av Bybonden i Oslo
Mål og resultater for hovedområdene i vår bærekraftstrategi
-
Sunnere produkter Vi tilbyr sunnere produkter fra planteriket og havet.
-
Trygg mat Alle våre varer skal produseres på en sikker måte.
-
Ansvarlig arbeidsgiver Våre medarbeidere skal ha en trygg arbeidsplass, hvor alle trives og opplever utvikling.
-
Etikk og miljø i leverandørkjeden Gjennom våre mange leverandører påvirker vi arbeidere og lokalmiljø i store deler av verden. Les mer.
-
Emballasje Mindre materialbruk og bytte til materialer som lar seg gjenvinne har stor påvirkning. Les mer.
-
Matsvinn Vi gjør alt for å redusere matsvinn i egen produksjon.
-
Klima og miljø Bruk av råvarer, emballasje, produksjon og transport har følger for klimaavtrykket.
-
Samarbeid Nær dialog og smart samarbeid med våre interessenter gjør at vi når felles mål raskere.