Matsvinn
Vi har mulighet til å redusere store mengder matsvinn, både i egen produksjon, men også hjemme hos forbrukeren.
FNs bærekraftmål nr. 12
Bærekraftig forbruk og produksjon handler om å gjøre mer med mindre ressurser. I dag forbruker vi mye mer enn hva som er bærekraftig for kloden.
Noe av det viktigste vi gjør er å sørge for en emballasje som sikrer kvalitet og god holdbarhet på produktene. Produktet skal også være enkelt å få ut av emballasjen.
Matsvinn er tap på alle fronter
En tredjedel av all mat som produseres blir aldri spist. Dette er både økonomisk, etisk og miljømessig problematisk. Verdien på norsk, årlig matsvinn er 22 milliarder og klimabelastningen tilsvarer 2 prosent av vårt nasjonale utslipp.
Årets resultater
- Nedgang på 42 prosent fra 2015 og minus 5,5 prosent fra 2020.
- 2021 var et år preget av restriksjoner, gjenåpning, stenging og usikkerhet for planlegging og prognoser. Som en del av beredskapsarbeid for forsyningssikkerhet har vi hatt høye lagerbeholdninger og jobbet mye med balansen mellom beredskapslager og holdbarhet.
- Stort fokus på totalsvinn og kontinuerlig arbeid for å kaste mindre mat i fabrikkene.
- Noe mindre produksjonsvolum og bedre rutiner.
- Bedre samarbeid mellom avdelinger og tettere oppfølging av produksjonsplan for å jobbe smartere, med færre produktbytter og oppstart.
Mål innen 2025
- Matsvinn i fabrikk redusert 60 prosent fra vår baseline 2015, takket være innovativt samarbeid i verdikjeden.
- Kunder og forbrukere kaster mindre av våre produkter.
Tiltak i 2022/2023
- Tiltak for å redusere matsvinn i fabrikk; opplæring, prognoser, prosjekter.
- Jevnlig rapportering av status i fabrikker og for ledelsen.
- Trygg og spiselig mat fra fabrikkene som ikke kan selges, doneres til ansatte via personalbutikkene, eller hentes av Matsentralen og andre lokale organisasjoner.
- Vurdere om emballasje eller produkter bør endres slik at forbruker klarer å få all maten ut av emballasjen på en enkel måte.
Vårt løfte innen 2025
60% mindre matsvinn*.
Bidra til at kunder og forbrukere kaster mindre av våre produkter.
*I vår produksjon, sett mot 2015-tall
Mål og resultater for hovedområdene i vår bærekraftstrategi
-
Sunnere produkter Vi tilbyr sunnere produkter fra planteriket og havet.
-
Trygg mat Alle våre varer skal produseres på en sikker måte.
-
Ansvarlig arbeidsgiver Våre medarbeidere skal ha en trygg arbeidsplass, hvor alle trives og opplever utvikling.
-
Etikk og miljø i leverandørkjeden Gjennom våre mange leverandører påvirker vi arbeidere og lokalmiljø i store deler av verden. Les mer.
-
Emballasje Mindre materialbruk og bytte til materialer som lar seg gjenvinne har stor påvirkning. Les mer.
-
Matsvinn Vi gjør alt for å redusere matsvinn i egen produksjon.
-
Klima og miljø Bruk av råvarer, emballasje, produksjon og transport har følger for klimaavtrykket.
-
Samarbeid Nær dialog og smart samarbeid med våre interessenter gjør at vi når felles mål raskere.